top of page

בת 60: "האם יש קשר בין אורגזמה לבין עייפות"





שאלה

הנני בת 60, גרושה אני מאוד אוהבת ונהנית מסקס. מגיעה לאורגזמה באוננות וביחסי מין. הבעיה מתעוררת למחרת. אני מאוד עייפה ורוצה לישון ובקושי מתפקדת בעבודה. אני נהיית עצבנית וחסרת סבלנות. האם יש בעיה אצלי?




תשובה

שלום לך אלמונית ותודה על שאלתך המסקרנת. הניסיון להבין את האורגזמה הנשית הוא עתיק יומין. אורגזמה (בעברית: אביונה) היא פורקן מיני המתרחש במהלך יחסי מין או אוננות, אשר מלווה בדרך כלל בתחושת עונג.

בשנות ה-60 וה-70 ערכו מאסטרס וג'ונסון, צמד חוקרים בארה"ב, מחקרים מקיפים בנושאי מיניות וקבעו שהאורגזמה הנשית היא תוצאה של תהליך עצבי והורמונלי זהה לכל הנשים. במהלך ההתעוררות המינית מואצים קצב פעימות הלב והנשימה, ומופרשים למחזור הדם הורמונים שונים המכינים את הגוף לאורגזמה, אשר נמשכת מספר שניות ודועכת תוך פחות מדקה. במהלכה מתרחשת סדרה של התכווצויות בלתי רצוניות של שרירים בחלקים שונים של הגוף, בעיקר באזור אגן הירכיים (אצל נשים בשרירי הנרתיק וריצפת האגן). האורגזמה עצמה מושפעת מפעילות הורמונלית בגוף ותלויה בתגובות עצביות לגירויים, כאשר כבר זיגמונד פרויד הבחין בין אורגזמה נשית שמושגת באמצעות הדגדגן, לבין אורגזמה נרתיקית שמושגת דרך בנקודת הג'י (הממוקמת על הדופן העליונה של הנרתיק).

על כל אלו יש להוסיף את השפעת המצב הנפשי והרגשי על עוצמת האורגזמה, שכן כאמור, הכל מתחיל בראש. אורגזמה מתבטאת כאמור בתחושת עונג, אך יש המתלוננים על תחושות שליליות כגון, כאבי ראש, כאב באיזור האגן או איבר המין, עייפות וכד', כאשר לכל אחת מתלונות אלו מקור נפשי, רגשי או מקור משולב. לא ברור לי מתי החל המצב שאת מתארת, בעקבות מה החל, האם יש קשר לגירושייך, האם יש קשר לגיל המעבר, האם זה קורה לאחר כל אורגזמה וקשור בהכרח אליה (ואולי את מקשרת זאת בשגגה) ומה בכלל מצבך הרפואי, כולל תרופות שאת נוטלת. ברור שיש הרבה סימני שאלות, אותן אני מציע לפתור על ידי פניה לשיחה ובדיקה במרפאה לבריאות מינית (רצוי כזו אשר במסגרתה גם רופא/ת נשים). שם תוכלי לקבל מענה לשאלותייך וכן הצעות כיצד לשפר את המצב.




פרופ' רפי חרותי


26 צפיות0 תגובות
bottom of page