top of page

א-מיניות

אני שומעת יותר ויותר על א-מיניות ורציתי לדעת מה זה אומר שאדם הוא א-מיני? האם זה מצב זמני או לכל החיים? האם א-מיני צריך טיפול?

רוני


שלום רוני,


מדובר במגוון של מצבים בהם לאדם אין עניין במין או שאינו נמשך אל אחרים. אין הסכמה לגבי הגדרה חד משמעית, שכן יש הרואים בכך מצב של חוסר נטייה מינית, כמו שיש הטרוסקסואליות והומוסקסואליות. בהתאם, יש ביטויים מגוונים, כאשר מצד אחד יש חסרי חשק לחלוטין, להם אין פנטזיות מיניות והם אינם מאוננים בעוד אצל אחרים יש פנטזיות, אוננות, אך הם אינם נמשכים מינית ובשל כך אינם רוצים לקיים יחסי מין. לא מדובר במתנזרים - אותם אנשים בעלי חשק מיני תקין, אשר באופן מודע נמנעים ממגע מיני. א-מיניים לא רוצים לחוות מגע מיני, למרות שטכנית אין להם שום בעיה בתפקוד המיני.




אלפרד קינסי תיאר א-מיניות לראשונה במחקרו לפני יותר מ- 50 שנים. הוא דירג רמת מיניות של בני אדם בהתאם לנטייתם המינית. הוא מצא שהיו כאלו ללא קשרים או תגובות מיניות, אותם הוא כינה קבוצת X והם כללו כ- 1.5% מבין הזכרים הבוגרים. בבדיקה נוספת שהוא ערך לאחר מספר שנים הוא תיאר זאת בקרב 3-4% מגברים לא נשואים ו- 14-19% מנשים לא נשואות. מאז נצטבר מידע נוסף לגבי היקף התופעה, וכך במחקר רחב היקף שנערך בבריטניה באמצע שנות התשעים כ- 1.05% מהמשיבים ענו שמעולם לא הרגישו משיכה מינית כלפי אדם אחר. כיום, מקובל לחשוב שמדובר בנטייה מינית קבועה, שקיימת בקרב אחוז מסוים של אנשים ואשר אינה משתנה עם הזמן או עקב חוויות מיניות (כמו הומוסקסואליות או הטרוסקסואליות). ייתכן מקור סביבתי, מולד או פיזיולוגי. הדעה הרווחת היא שמדובר בנטייה מולדת, אך אין לכך הוכחות חד משמעיות.

אמנם א-מיניים אינם חושקים במין, אך זה לא אומר שאין להם רגשות ושהם מתנזרים מדייטים ו/או קשרים. כמו ילדים. חלקם זקוקים לחברות וזוגיות ועל כן ירצו זוגיות רגשית (ולא מינית). רומנטיקה אינה מהווה מבחינתם מבוא לסקס. חלקם חווים משיכה פיזית, אך ללא רצון לקיים מגע מיני. וכך – בעידן האינטרנט קל למצוא בני זוג מתאימים דרך פורומים ייעודיים. כל עוד יש הבנה ותקשורת טובה בין בני הזוג, קשר כזה יכול להצליח.

כאשר אדם מגבש את הזהות המינית שלו היא ממשיכה ללוות אותו בהמשך חייו. יש כאלו שיצרו קשרים ואפילו יתחתנו, אך לא בשל משיכה מינית או רצון בקשר רומנטית, אלא בשל מוסכמות חברתיות מקובלות. יש בעיה כאשר זה גורם מצוקה נפשית ואז מומלץ על סיוע במסגרת טיפול מיני אצל מטפל/ת בעל רקע מתחום הבריאות הנפשית. המצוקה בדרך כלל אינה נובעת מכך שהאדם אינו בעל חשק מיני, אלא מהרגשתו כחריג לעומת הנורמה התרבותית והחברתית והסביבה בה הוא חי.


פרופ' רפי חרותי, מומחה ברפואה שיקומית ומטפל מיני מוסמך וגב' ליאורה רכס, עו"ס ומטפלת מינית מוסמכת, אישי – המרכז לטיפול מיני, זוגי ופרטני, תל-אביב.



נשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה!



66 צפיות0 תגובות
bottom of page