top of page

הרפס מאוראלי

שאלה,


מישהי איתה אני בקשר כמה שבועות הודיעה לי שיש לה הרפס באברי המין. אני באמת אוהב אותה ורוצה בהמשך הקשר, אך אני מודאג מיחסי המין שלנו. בינתיים אני משתמש בקונדום בחדירה, אבל מה אני יכול לעשות כדי למנוע הדבקה כשאני יורד לה? אני נהנה ממין אוראלי והייתי רוצה לדעת איך אני יכול לעשות את זה איתה. אבנר




אבנר שלומות,

הרפס הוא שם כולל למשפחת וירוסים, כאשר שני הסוגים הנפוצים ביותר הם הרפס אוראלי (פה) והרפס גניטלי (איברי מין). הם מתבטאים בצורה של שלפוחיות באזור השפתיים או באיברי המין. כיום ניתן למצוא את שני הסוגים בשני אזורי הגוף, לרוב כתוצאה ממין אוראלי. רבים אינם יודעים שניתן להדבק גם במין אוראלי על כן כל הכבוד לך על המודעות.

למרבה הצער הרפס הוא זיהום מתסכל, מבחינה זו שאם לאחד מבני זוג יש הרפס באברי המין, בן הזוג השני נמצא בסיכון להדבקות, בנוכחות פצעים אך גם בהיעדרם. בת זוגך ואתה צריכים להחליט מהי רמת הסיכון המתאימה לכם. כאשר יש פצעים גלויים הסיכון של העברת במגע מעור אל עור (מסביב לאזור עם פצעים) הוא הגבוה ביותר. כאשר אין פצעים גלויים הסיכון פחות ברור, אך עדיין קיימת אפשרות שווירוס ההרפס נמצא על פני שטח העור גם ללא סימן או כאב - זה נקרא זיהום נגיפי א-סימפטומטי (או ללא תסמינים) הנובע מהפרשת הנגיף. הפרשת נגיף מתרחשת כמה ימים בשנה לכל היותר אך לא ניתן לנבא במדויק ימים אלו, אז יש לקחת זאת בחשבון בעת קבלת ההחלטות. מצב זה יכול להתרחש בכל זמן ומתרחש בדרך כלל ליד מקום שבו פצעי הרפס פעילים יופיעו.

בגלל שהרפס יכול להימצא בחלקי גוף שאינם מכוסים על ידי קונדום, ובגלל האפשרות של זיהום א-סימפטומטי, העברה יכולה לקרות במהלך מין אוראלי, נרתיקי או אנאלי, גם אם משתמשים בהגנה. עם זאת, שימוש בקונדום (למין אוראלי בפין) או "סכר" (למין אוראלי על פות או פי הטבעת) הוא עדיין בטוח יותר מאשר שום דבר. "סכר" זו יריעת לטקס דקה ומרובעת אשר ממוקמת מעל הדגדגן, פות, או פי הטבעת (יבוא של חברת גלייד וניתן לרכוש דרך האינטרנט). לחלופין ניתן להשתמש בקונדום ללא חומר סיכה ע"י הסרת ה​​טבעת וחיתוך לאורך צד אחד כדי להפוך אותו למלבן, או אפילו להשתמש בחתיכה קטנה של ניילון נצמד. רק שיהיה ברור, הרפס יכול להיות מועבר הן ע"י הצד הנותן והן ע"י הצד המקבל מין אוראלי.

לא הכל רע, שכן בעת התפרצות ניתן לקחת תרופה (דוגמת אציקלוביר, זובירקס, ציקלומד) אשר מסייעת גם בהפחתת תדירות ההתפרצויות וימי הפרשת נגיף לאורך כל השנה. המרכז לבקרת מחלות בארה"ב (CDC) ממליץ על טיפול מדכא עבור אנשים עם הרפס, כדי לסייע במניעת העברתו לבני זוג. ניתן לבדוק אפשרות זאת עם רופא/ת משפחה.

דבר נוסף שיש לשקול הוא האם חששותיך קשורות להתחייבות רגשית. אם אתה מתכנן קשר ארוך טווח עם בת זוגך, אז ייתכן ותהיה מוכן יותר לקחת ולקבל סיכון. אם אתה לא בטוח אתה יכול לבחור לקיים מין מוגן יותר ו / או להימנע מסוגים מסוימים של מגע מיני. כדאי שתקיים איתה דיון פתוח וכנה לגבי פעילויות מיניות שאתה מוכן לעשות איתה. זה לא מצב קל להיות בו, בידיעה שיש פוטנציאל להדבקות. רק אתה ובת זוגך יכולים להחליט על דרך הפעולה המתאימה ביותר. סביר להניח שעם הזמן תמצאו דרכים שתאפשרנה לשניכם להרגיש בטוחים וליהנות מההרפתקאות המיניות, ללא קשר להרפס.


פרופ' רפי חרות מומחה ברפואה שיקומית ומטפל מיני מוסמך

לפרופ' חרותי ניסיון קליני עשיר בשיקום מיני, כולל טיפול בהפרעות חשק, בעיות זקפה, שפיכה מהירה ומעוכבת, בעיות אורגזמה ועוד תוך הקפדה על חיסיון רפואי ושמירה על דיסקרטיות. ייעוץ של פרופ' חרותי מוכר על ידי הביטוחים המשלימים של כל קופות החולים.


258 צפיות0 תגובות
bottom of page