top of page

האם אני אלרגית לזרע?


שאלה

אם חבר שלי גומר עלי אז העור אצלי איפה ששפך נהיה קצת אדמדם וטיפה מגרד, לא משהו שנשאר אחרי שטיפה. לא משהו שמטריד או מציק לי, אך בהחלט מסקרן. האם אני אלרגית לזרע או שיש הסבר אחר? אני בת 24 אם זה משנה וזה לא היה לי עם חברים קודמים.

סקרנית



תשובה


שלום לסקרנית,


לפי תיאורך קרוב לוודאי מדובר באלרגיה לחלבוני זרע של בן זוגך. יש לכך אפילו שם ב"רפואית" - human seminal plasma protein hypersensitivity (SPH) – "רגישות יתר לחלבוני זרע אנושי". לרבים רגישות לחלבונים מסוימים בזרע. יש כאלו שרגישים לחלבונים ספציפיים של אדם מסויים ואפילו לזה של עצמם. התגובה למגע עם הזרע עשוייה לגרום לאודם, גירוי, נפיחות ואפילו כאב מקומיים. במקרים נדירים יכולה להיות תגובה חריפה יותר כולל התעטשות, דמעות ונזלת (ממש כמו קדחת השחת). בדרך כלל זה מתחיל 20-30 דקות מהמגע עם האלרגן (אותו גורם שאליו רגישים) ועשוי להמשך מספר שעות. מידת החומרה של התגובה תלויה במרכיבים גופניים שלך, ועל כן לא כולם אלרגיים וגם כשיש אלרגיה, זה לא באותה מידה (ממש בדומה לאלרגיה לחומרים אחרים).

אם את מרגישה גירוד ואודם מסביב לנרתיק, ייתכנו סיבות אחרות כגון, פטרת או מחלת מין אחרת כגון, כלמידיה, אך זו אופרה אחרת. לא נראה שזה מה שאת מתארת. את מספרת על מגע על פני העור ולאו דווקא בנרתיק.

הטיפולים האפשריים באלרגיה לזרע כוללים שימוש בקונדום ו/או דסנסיטיזציה. קונדום ימנע מגע לא רצוי של הזרע עם גופך בחדירה או כל סוג מגע מיני אחר. אם לא מדובר בתופעה מציקה מדי (ונראה שזה ה"סיפור" אצלך – שטיפה וחסל), אזי פשוט הקטיני את משך המגע של הזרע בעור. את יודעת שאת אלרגית, אז שטפי ונגבי לפני הופעת הסימפטומים. גם מגבון לח יעשה את העבודה היטב, אז שיהיה מוכן ליד המיטה. למקרים מציקים יותר ניתן לעבור דסנסיטיזציה. מדובר בתהליך שניתן לעבור בכל מרפאת אלרגיה ובמהלכו הגוף לומד לפתח עמידות כלפי האלרגן (אבק, אבקנים או במקרה זה זרע).

שוב, אצלך מדובר בעיקר בסקרנות ועל כן התופעה אינה מצריכה טיפול מיוחד. שתפי את בן זוגך שאלרגיה לזרע שלו, אינה משהו אישי כלפיו ואולי אף להיפך. ותמשיכו להנות!


פרופ' רפי חרותי


805 צפיות0 תגובות
bottom of page