top of page

אוראלי - חושש מקונידלומה


שלום


אני יוצאת עם מישהו שלושה חודשים, אנחנו משתמשים בקונדומים בצורה מאוד מוקפדת. הוא חושש לרדת לי, אבל אני יורדת לו. שאלתי אם זה בעיה של ריח והוא הסביר שלפני שנה למרות שימוש מוקפד בקונדומים, הוא חטף קונדילומה באיבר המין. כרגע אין לו. אני לא שוכבת עם אף אחד אחר, ואין לי מחלות מין... אז למה הוא עדיין לא מוכן לרדת לי? זה מרגיש לי מאוד חד צדדי.


שלום לך אלמונית ותודה על פנייתך,


אמנם שאלתך קצרה ותמציתית, אך טומנת בחובה סוגיות ממספר תחומים. מהי קונדילומה, כיצד נדבקים וכיצד נמנע? דחייה ממין אוראלי – סיבות ודרכי התמודדות וכמובן תקשורת זוגית ומינית. התחום האוראלי הוא תחום שנתון למשא ומתן ודו שיח תרתי משמע. מדובר באקט הכרוך באינטימיות רבה ביותר. אם שוררת בינכם קרבה כזו, רצוי ללוות אותה בתקשורת בריאה ופתוחה, אשר במסגרתה הכל פתוח ואין חשש שאמירה מסוימת תפגע.

קונדילומה הינו וירוס בשם) human papillomavirus או בקיצור (HPV אשר גורם למחלת המין הנפוצה ביותר, בייחוד בגיל הצעיר. זה וירוס מדבק מאוד, בעיקר במגע מיני (אורלי, אנאלי וגניטאלי - של איברי מין).


הוא יכול להיות רדום בגוף או להופיע כיבלת באזור ההדבקה. לא תמיד היבלת בולטת אצל האדם המדביק ולא תמיד הוא מודע לקיומה, וכך אפשר להעבירו הלאה מבלי שיהיה לאדם המדביק סימן כלשהו. את הווירוס עצמו לא ניתן להשמיד והוא נשאר בגוף לעולמי עולמים. כלומר, גם אם כרגע לבן זוגך אין יבלת, הרי הוא נשא ועדיין עשוי להדביק. על כן חשובים מעקב רפואי והימנעות ממגע מיני עד שהיבלת נעלמת לחלוטין.

על מנת להיות בטוחה שלא תידבקי במין אוראלי איתו הוא חייב לשים קונדום גם במין אוראלי. בנשים הווירוס עשוי לגרום לשינוי ממאיר אשר יתבטא בסרטן צוואר הרחם, על כן כאשר יש חשד להדבקות עושים בדיקת PAP ועל ידי זיהוי מוקדם ומתן טיפול מתאים אפשר למנוע לחלוטין הופעת סרטן. כיום יש חיסון נגד הווירוס, אשר כלול בסל התרופות עד גיל 26.


טיפול מיני וזוגי, פרופ' רפי חרותי וגב' ליאורה רכס
אוראלי - חושש מקונידלומה

משום מה "מריח לי" שהימנעותו נובעת מסיבה אחרת. אולי דחייה מהאקט. אולי הוא נדחה מריח הפות, אך לא נעים לו לשתף אותך ולכן סיפר על קונדילומה. ייתכן ועכשיו זה ריח ממין אוראלי, ובעתיד זה יכול להיות ריח פה, ריח גוף ונושאים אחרים, כגון, התנהגות, לבוש, אכילה ועוד. חשוב לשתף. אם אכן זה בגלל ריח רע בנרתיק, ניתן לאבחן את הסיבה בקלות ולתת טיפול ממוקד, אשר בד"כ יסייע לשפר את הניחוח באזור. גם כאשר אין כלל ריח והבדיקות תקינות רצוי לשמור על תחזוקה היגיינית שוטפת של האזור כדי למנוע צמיחת חיידקים וריחות לא נעימים על ידי רחצה יומיומית של האזור עם מים וסבון אינטימי בעל pH מתאים, שימוש בלבנים מחומר סופג ונושם (כמו כותנה) ושינה עם כותונת לילה ללא תחתונים (על מנת לאוורר את המקום). על זה נאמר – "בשל טעם וריח - רצוי להתקלח"...


הנושא החשוב והעקרוני הוא התקשורת הזוגית והמינית. לא ייתכן שלא תהיה הדדיות ביחסי המין. אם את יורדת לו, אין שום סיבה שזה לא יהיה הדדי ואם לא אזי כדאי שייתן הסברים מספקים יותר. הוא חייב להאמין לך שאין לך מחלות מין, כשאת נותנת לו מידע זה, שכן אמון הדדי הוא בסיס לכל קשר. אם הוא חושש להדבק, הציעי לו להשתמש בקונדום נשי (dental dam) שמונע לחלוטין הידבקות במחלות מין.


אסור שתסתובבי עם תחושת תסכול ("זה מרגיש לי מאוד צדדי") או עם סימני שאלה ("למה הוא עדיין לא מוכן לרדת לי?"), שכן אלו יכרסמו הקשר ויפגעו בהתפתחותו. את צריכה לשתף אותו לגבי תחושות אלו ולפתוח אותן. כולי תקווה שייתן תשובות אמינות, כאלו שיפחיתו את רמת התסכול שלך ויאפשרו לך להרגיש שלמה ושווה בזוגיות זו.


פרופ' רפי חרותי, מומחה ברפואה שיקומית ומטפל מיני מוסמך וגב' ליאורה רכס, עו"ס ומטפלת מינית מוסמכת.

אישי – המרכז לטיפול מיני, זוגי ופרטני, תל-אביב.



113 צפיות0 תגובות
bottom of page