top of page

בזמן אורגזמה משתחררים במוח חומרים כימיים

עודכן: 26 באפר׳ 2018

שאלה

שלום לך,

קראתי שבזמן אורגזמה משתחררים במח חומרים כימיים במח, שאחראים גם לתחושות כמו אושר ועונג. האם ייתכן שאוננות ו/או יחסי מין מרובים עם הרבה אורגזמות יכולים לגרום לכך שכמות החומרים האלו תרד במוחי? אם יכול להיות שאני מבזבז את החומר הזה? האם זאת יכולה להיות סיבה לדיכאון?

בוריס

תשובה

בוריס תודה על שאלתך המעניינת!

אכן קראת נכון. החומרים שמשתחררים במח בזמן אורגזמה קרויים אנדורפינים, שזו בעצם קבוצת חומרים שהגוף מייצר. באופן טבעי הם מפחיתים כאב, ואכן הם דומים במבנה הכימי וגם בשם למורפין (מורפיום). בנוסף לתכונתם כמשככי כאבים, אנדורפינים מעורבים בתגובה של הגוף לחרדה, מתח, בקרה על התכווצות המעי וקביעת מצב רוח. כנראה גם יש להם קשר לשחרור הורמונים מבלוטת יותרת המח (בעיקר הורמון גדילה והורמוני מין).

נמצא שגם במהלך מאמץ פיזי, אורגזמה וצחוק מופרשים אנדורפינים אל זרם הדם. כאשר מגיעים ליותר אורגזמות (באוננות ו/או ביחסי מין) מופרשים יותר אנדורפינים אל הדם, אך עם זאת, לא נמצא שיותר מדי סקס (ובאותה מידה גם מאמץ פיזי או צחוק) גורם להפחתה במאגרי האנדורפינים. מקובל לחשוב שפעילות גופנית (כמו גם פעילות מסוג אחרת אשר גורמת לשחרור אנדורפינים, לדוגמא, סקס), עשוייה לשפר דיכאון ואף ממליצים על שילובה למדוכאים באשר הם. במחקר של אוניברסיטת דיוק נמצא, ש- 45 דקות של פעילות גופנית שלוש פעמים בשבוע, היו יעילות להפחתת דיכאון כמו טיפול אנטי-דכאוני (!).

למרות שאין עדויות לכך שיותר מדי סקס גורם לדיכאון, הרי שההיפך נמצא נכון, כלומר, דיכאון עשוי לעיתים להביא לפעילות מינית מוגברת (למרות שבדרך כלל זה הפוך). אנשים בורחים אל סקס או אוננות, בדומה ל"בריחה" אל אכילה עודפת.

אם אתה מנהל אורח חיים בריא, ויש לך חברים ועבודה מספקת ובמקביל "על הדרך" מגיע להרבה אורגזמות, אזי אין כל דאגה. אבל, אם אתה מרגיש בודד, עצוב ודברים בחייך אינם מתנהלים לשביעות רצונך או שאתה במתח וחרדה מהתרחשויות שעוברות עליך ומצפה שסקס ו/או אוננות ישפרו את המצב, אז מדובר באופרה אחרת לגמרי. השורה התחתונה היא שאתה זה שיחליט לגבי עצמך האם פורקן מיני (במסגרת סקס או אוננות) משתלב היטב בחייך. אם זה לא כך, הצעד הבא הוא לנסות להבין מדוע. אולי זה קשור לבדידות, דיכאון, דימוי עצמי נמוך, וכדומה. במקרה כזה כדאי להיעזר באנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש.



2,474 צפיות0 תגובות
bottom of page