top of page

חיי מין של משותקים

אני בן 26 ונפגעתי בתאונת דרכים לפני שנתיים, כתוצאה יש לי פגיעה בחוט השדרה, אני משותק ומרותק לכסא גלגלים. גם התפקוד המיני שלי נפגע ומאז הפציעה איני מצליח לשפוך או לגמור, כנראה בגלל הפגיעה העצבית. האם יש דרכים לשפר זאת?

יואל


שלום לך יואל,

אי אפשר לעשות הכללות לגבי חיי מין של משותקים, ממש כמו שלא ניתן לעשות זאת לגבי אנשים ללא שיתוק. כאשר מדובר בנכות חדשה, אחד האתגרים הוא להכיר מחדש את גופך, לנסות לגלות היכן התחושות נעימות, ולהכיר את התגובות, כך שניתן יהיה לדעת למה לצפות, כאשר תגיע החוויה הזוגית. אפילו שני אנשים עם פגיעה זהה, עשויים לחוות תחושות שונות. גם בעלי פגיעות קשות יכולים לפגוש אחרים, לפתח קשרים, להתחתן ולהביא ילדים. אולי הדרך שונה; אולי נדרשים עידוד, עבודה ותמיכה לעשיית השינויים הנדרשים ולצורך בניית דימוי עצמי חיובי יותר, אבל זה אפשרי.



טיפול מיני וזוגי- המומחים לטיפול מיני וזוגי, פרופ' רפי חרותי וגב' ליאורה רכס
חיי מין של משותקים

חוט השדרה אחראי לקשר העצבי בין המח לחלקים השונים בגוף ומהם חזרה על המח. כלומר, נזק לחוט השדרה יוביל לפגיעה בתחושות, ירידה ביכולת להגיב למגע באזורים שונים (בייחוד אלו האינטימיים) ומבחינת התפקוד המיני לקושי לשפוך ולגמור (שכן הפקודה לכך מגיע מהמח). הקושי לשפוך משמעותו בעצם גם פגיעה בפריון, שכן ללא יציאת הזרע קשה להפרות את הביצית. מבחינה זו חשוב להדגיש שלמרות הפגיעה העצבית האשכים (שהם בית החרושת לזירעונים) ממשיכים לייצר זרע בקצב מספק, אך המנגנון שאחראי על פליטת זרע זה תלוי במערכת עצבים שאינה מתפקדת.

לרפואה המודרנית יש מספר פתרונות להוצאת זרע, אשר תלויות בסוג וחומרת פגיעת חוט השדרה. הדרך הבטוחה והנוחה ביותר הינה שימוש בויברטור רפואי בשם PVS, אשר גורם לרפלקס שפיכה. מדובר בטיפול פשוט ולא פולשני, נח, יעיל, אשר לעיתים אף מלווה בהנאה. איכות הזרע המתקבלת טובה לאין ערוך משימוש בשיטות אחרות ובמקרים רבים ניתן להשתמש בו להפריה ביתית. ניתן לקבל הדרכה לשימוש במכשיר זה במרפאה לשיקום מיני, לרכוש מכשיר אישי ולשפוך מתי שרוצים (ולא רק בקשר לפריון). החיסרון הינו ששיטה זו מתאימה רק לאותם משותקים בעלי פגיעה ספסטית. אצל האחרים ניתן להשתמש בשיטות אחרות להפקת זרע, כגון, גירוי חשמלי או במיעוט המקרים שאיבת זרע ישירות מהאשך תחת מיקרוסקופ. לצורך שימוש בשיטות אלו ניתן לפנות למרפאה לפריון הגבר .

לגבי האורגזמה - אורגזמה בעת יחסי מין אינה החלק החשוב ביותר של התנסות מינית חיובית. אנשים יכולים להנות מרגעים אינטימיים בדרכים אחרות רבות ומענגות. המסע אל ההנאה המינית אינו עובר רק דרך איברי המין אשר בין הרגליים, אלא חובה לשתף גם את אלו שבין האוזניים. משותקים רבים אינם יכולים להגיע לאורגזמה או שהם חווים תחושה חלקית, ועל כן רצוי לנסות לגלות יחדיו אזורים אחרים בגוף ("אזורים ארוגניים"), בהם התחושה קיימת ומענגת.

פרופ' רפי חרותי, מומחה ברפואה שיקומית ומטפל מיני מוסמך וגב' ליאורה רכס, עו"ס ומטפלת מינית מוסמכת.

אישי – המרכז לטיפול מיני, זוגי ופרטני, תל-אביב.



265 צפיות0 תגובות
bottom of page