top of page

תסביך אשך

שאלה

חבר שלי בן 26 , היה לו התקף כאבים חזק באשכים. במיון אבחנו בעיה חמורה שקוראים לה - תסביב אשך, בגללה הורידו לו את אשך. מה זה אומר והאם הוא יהיה מסוגל להגיע לזקפה?

אושרית

תשובה תסביב אשך (באנגלית – testicles torsion) זה מצב כואב ביותר, המתרחש כאשר צינור הזרע הראשי (הכולל צינור זרע, עורקים, ורידים, עצבים וכלי לימפה) – מסתובב סביב עצמו מה שגורם לסתימת כלי הדם וניתוק אספקת החמצן לאשך. זה קורה כאשר ליגמנט (רצועה) שאחראי להצמדת בסיס האשך אל שק האשכים מתרופף ומאפשר לאשך להתפתל. אדם יכול להיוולד עם רצועות רופפות, אך פיתול אשך יכול להיגרם גם כתוצאה מחבלה לשק האשכים או בשל פעילות גופנית מאומצת מאוד. התופעה אופיינית יותר בגברים בני פחות מ- 30 שנים, וכן בתקופת הינקות או בגיל ההתבגרות, כאשר השכיחות היא של 1 מ- 4000 גברים מתחת גיל 25 בארצות הברית.

התסמינים של תסביב אשך כוללים כאב עז פתאומי באשך, נפיחות או רגישות של שק האשכים, בחילות, הקאות, ו / או חום, כאבי בטן, התעלפות וסחרחורת ועליית האשך בצד הפגוע. מדובר במצב המחייב ניתוח, כאשר ברוב המקרים יש לבצעו בהקדם אפשרי לאחר הופעת התסמינים - רצוי תוך שש שעות - כדי להציל את האשך. הגבלה בזרימת הדם יכולה, לאורך זמן, להוביל לניוון (התכווצות) של האשך, ואף לזיהום.


פרופסור פי חרותי, מומחה לטיפול מיני וזוגי
פרופסור פי חרותי, מומחה לטיפול מיני וזוגי

האשכים מייצרים טסטוסטרון, שהינו הורמון המין הגברי וכן אחראים לייצור זרע. הסרת אחד מהם אינה גורמת לבעיה בדרך כלל, שכן מספיק אשך אחד לביצוע מטלות אלו. במקרה כזה בדרך כלל לא תהיה בעיה בחשק מיני, זקפה או פריון. מבחינה אסטטית משתמשים בשתלי סיליקון , כך שהסרת האשך אינה בולטת לעין. עם זאת, גבר שאיבד את שני אשכיו יחווה ירידה בחשק מיני וקושי בהשגה ו / או שמירה על זקפה, ויצטרך לקבל תחליפי טסטוסטרון (כגון, טסטומקס או נבידו), תוך כדי מעקב רפואי. מאחר שתפקיד האשכים לייצר זרע, אם מסירים את שניהם דואגים במקביל להקפיא זרע, אחרת אותו אדם לא יוכל ללדת ילדים ביולוגיים.

אולי חבר שלך ירצה לדבר עם מישהו מקצועי על הרגשתו לגבי הניתוח, השפעתו על חיי המין והפוריות שלו וקבלת טיפול מתאים. הוא יכול להשתמש בשירותי מרפאה ציבורית לבריאות מינית, אשר רשימה שלהן מופיעה באתר החברה הישראלית לבריאות מינית.


פרופ' רפי חרותי, מומחה ברפואה שיקומית ומטפל מיני מוסמך וגב' ליאורה רכס, עו"ס ומטפלת מינית מוסמכת, אישי – המרכז לטיפול מיני, זוגי ופרטני, תל-אביב.



286 צפיות0 תגובות
bottom of page