top of page

שלושה במיטה אחת

זהו, נכנסתם להיריון והקפאתם את הפעילות במיטה? כדאי שתחדשו אותה, אחרת יש סיכוי שרק אחד מכם יישאר במיטה


אראלה טהרלב בן־שחר


אי אפשר להעמיד פנים שהעסקים כרגיל: הבחילה עולה, הבטן גדלה, השדיים מתמלאים, התנוחות משתנות, הסכנה להיכנס להיריון יורדת מהפרק. ולעומת זאת, נוסף פרטנר שלישי (גם אם זעיר) למיטתכם. תשעה חודשים ממין אחר. מין שמעלה הרבה שאלות וחששות לגבי הסכנה ביחסי מין, התשוקה והמשיכה, התנוחות הנוחות. ואם זה לא מספיק, מיתוסים מופרכים מצטרפים לחגיגה ומלבים את אש אי התשוקה. לפני שתוותרו כליל על היחסים בחודשים הקרובים, כדאי לעשות קצת סדר במיטה.

המיתוס: קיום יחסי מין מסכן את ההיריון ואת העובר

לא נכון

גם אם ניתן להבין את האינטואיציה שלפיה סקס יכול לפגוע בעובר, הרי שמחקרים מוכיחים שבהיריון תקין אין שום סכנה בקיום יחסי מין. ומה לגבי טראומה? אם העובר חש משהו כשהוריו מקיימים יחסים, הרי שהוא חש עלייה קלה בדופק או תנועתיות, אבל בשום פנים אינו חש כילד שתפס את הוריו "על חם".

המיתוס: סקס יכול לגרום ללידה מוקדמת

לא נכון

נשים שהגיעו לחודש העשירי והתעייפו מלשאת בנטל שומעות לא פעם שסקס הוא זרז לידה טבעי. האם יש אמת בשמועות? נוזל הזרע אכן מכיל פוסטוגלנדינים, שתאורטית יכולים לזרז לידה, אלא שאף אחד לא גילה באופן אמפירי שסקס גורם להפלה או ללידה מוקדמת.

המיתוס: היריון גורם לירידת החשק

לא מדויק

יש המדווחות על ירידת חשק בשליש הראשון של ההיריון. הבחילה והתשישות אינן מדרבנות תשוקה טיפוסיות, וגם התחושות הנפשיות האופייניות לשלב זה, בהן חרדות להיריון ולתינוק מצד אחד, וספקות מצד שני, אינן מצטיינות ביכולתן להכניס למצב רוח מיני.

לרוב בשליש השני, מפלס החרדה יורד, הבחילה חולפת והתיאבון מכל סוג חוזר. מעבר לכך, הפיזיולוגיה, כאילו כדי להציל את התינוק מלהיוולד לבית מפורק, דואגת לזרימת דם מוגברת לאגן, שעושה את חצי העבודה עוד לפני שנכנסים למיטה. אצל חלק מהנשים שלב זה הוא פסגת העניין בסקס לאורך החיים.

בשליש השלישי, ראו זה פלא, רבות מהנשים מרגישות ענקיות ומסורבלות ולא נכונות לפעילות פיזית משום סוג. מעבר לכך, התנוחה המיסיונרית, החביבה על המין האנושי, קשה ביותר לביצוע. יש זוגות המנצלים זאת כדי לגוון, ויש המתנזרים במחשבה שזהו חלק מתג המחיר של "בעצב תלדי בנים (וגם בנות...)".


המרכז לטיפול מיני וזוגי- פרופסור רפי חרותי
שלושה במיטה אחת


המיתוס: גברים לא נמשכים לאישה ההרה

לא מדויק

הרבה גברים אינם מוצאים מנוח בהיריון. מצד אחד הם חרדים יותר מנשים שהתינוק ייפגע, ולא כל שכן בגלל היצר המיני שלהם, מה שמוביל אותם להתנזרות. מצד שני, כשהם מתנזרים הם חשים אשמה שזוגתם תרגיש דחויה וכך נכנסים לסחרחרת. עם זאת, גברים רבים נמשכים לנשותיהם לאורך כל ההיריון, ונהנים מהשינוי בגוף, מזרימת הדם הערה לאגן, מהחזה השופע.

המיתוס: לא יקרה כלום אם לא יהיה סקס במשך תשעה חודשים

לא נכון

הקפאת פעילות לתשעה חודשים עלולה להיות בעלת השלכות לא נעימות לזוגיות שלכם. היא עלולה לגרום לאישה לירידה בדימוי העצמי ולחרדה שבעלה יפסיק לחשוק בה, וגם עבור גברים הינזרות בדרך כלל אינה המתכון לאושר. הטוב ביותר הוא לנצל את העובדה שהמצב ה"חריג" מחייב שיחה כדי לחזק את התקשורת הזוגית והמינית, וכך כמובן לברר יחדיו מה נעים ומה לא, אילו תנוחות נוחות, לגלות איזורי גוף מענגים נוספים וכדומה.

מתי לא כדאי להיכנס למטה?

אף שעקרונית סקס אינו פוגע בעובר או בהיריון, במצבים הרפואיים הבאים יש מקום לחשש ולכן רצוי להתייעץ עם הרופא:

* סיכון ללידה מוקדמת

* דימומים

* שליית פתח

* צוואר רחם מקוצר או חשד לירידת מים.

מתי לגשת לרופא?

אם נראה שיש ירידת מים, צירים מוקדמים או דימום. דימום הוא תסמין שכיח אחרי סקס בהיריון, ואינו מעיד על בעיה. עם זאת, רק רופא יוכל להגיד אם הדימום אינו תסמין של תופעה אחרת המצריכה טיפול.


ייעוץ מקצועי: ד"ר רפי חרותי, מומחה ברפואת שיקום ומטפל מיני מוסמך, מנהל היחידה לבריאות מינית, המרכז הרפואי רעות תל אביב ומרכז לטיפול מיני וזוגי "אישי" .

פרופ' דניאל זיידמן, אחראי יחידת המחקר, אגף נשים ויולדות, המרכז הרפואי שיבא תל השומר


85 צפיות0 תגובות
bottom of page