top of page

ציפרלקס וההשפעות שלה על החשק המיני

עודכן: 6 ביוני 2018

אני בת 26 ולאחרונה התחלתי לקבל תרופה בשם ציפרלקס בגלל מצב רוח ירוד. הבנתי שזו תרופה בשימוש נרחב ורציתי לדעת בקצרה מה הן ההשפעות שלה על החשק מיני?

מעיין





שלום מעיין,

לתרופות רבות יכולות להיות תופעות לוואי לא רצויות ועל כן כדאי ללמוד על כך כדי שיחד עם הרופא/ה ניתן לעשות בחירות מושכלות. תופעות לוואי לא נעימות כוללות עצבנות, כאבי ראש, בחילה, השפעה על התפקוד המיני ועוד. רק לעיתים רחוקות מדובר בתופעות לוואי מסוכנות. בדרך כלל תופעות אלו מורגשות בתחילת השימוש, וברוב המקרים פוחתות לאחר מספר שבועות. עם זאת, לעיתים מדובר בתופעות שאינן חולפות. אם הן אינן נסבלות את יכולה להתפתות להפסיק את התרופה או להפחית המינון על דעת עצמך, אך זה מאוד לא מומלץ. הסימפטומים בעטיין את נוטלת את התרופה עשויים לחזור ואליהן עשויים להתלוות סימנים של "גמילה", כגון, החמרת הסימפטומים הראשונים בעטיין התחלת את התרופה.

תרופות נוגדות דיכאון גורמות ברובן לתופעות לוואי מיניות שעשויות להימשך לאורך כל הטיפול. כך, גם ציפרלקס, אשר שייכת למשפחת מעכבי ספיגה חוזרת של סרוטונין (SSRI) , משפיעה על החשק המיני. ככלל מעכבי ספיגה חוזרת של סרוטונין (SSRI) נוטים לגרום לתופעות לוואי מיניות יותר מאשר תרופות נוגדות דיכאון אחרות. ציפרלקס משפיעה על כל אחד ואחת באופן שונה. ייתכנו תופעות לוואי משמעותיות ומורגשות לעומת היעדר תופעות לוואי. המגמה הכללית היא שבמקום ניצוצות של תשוקה פראית והרפתקאות מיניות ספונטניות, ציפרלקס נקשר עם ירידה בחשק מיני, קושי בהגעה לאורגזמה, ועבור חלק מהגברים, קושי בהשגת ושמירת זקפה. כאמור, בין חשק נפלא לבין היעדרו, הנטייה תהיה לכיוון היעדרו.

אם את נוטלת ציפרלקס, את יכולה להתייעץ עם הרופא/ה לגבי שינוי המינון לרמה שתפחית את הפגיעה בחשק המיני. הרופא/ה גם יכולה לרשום תרופות אחרות בעלות פחות תופעות לוואי. ישנן תרופות נוגדות דיכאון שאינן ממשפחת ה- SSRI, בעלות השפעה מינימלית על התפקוד המיני, אשר עשויות להוות תחליף הולם. בכל מקרה כדאי להתייעץ עם הרופא/ה שכתב/ה את המרשם, שכן יש מגוון של תרופות ולמרות שציפרלקס הנפוצה ביותר, היא לא בהכרח הטובה ביותר עבורך.

יש מספר עצות שעשויות לסייע להפחתת השפעת התרופה על התפקוד המיני. נטילת תרופה שמצריכה מינון של פעם ביום, ותזמון יחסי המין לפני נטילת מינון זה. הוספה או החלפה לתרופה נוגדת דיכאון שיכולה לנטרל את תופעות הלוואי (כגון, וולבוטרין) בתיאום עם הרופא/ה המטפל/ת. "חופשת תרופה", כלומר הפסקת התרופה ליום / יומיים לפני קיום יחסי המין כדי להקל באופן זמני על הסימפטומים, שוב, רק בתיאום עם הרופא/ה. גברים יכולים להיעזר בתרופות משפרות האון, אם יש פגיעה בזקפה. בקרב נשים ניתן לנסות קרם אסטרוגן. העצה החשובה מכולן היא לשתף את בן/בת הזוג לגבי תופעות הלוואי המיניות והשפעתן על הצרכים שלך. בהתאם ניתן לשנות את השגרה המינית, כמו הוספת משחק מקדים ארוך ומושקע לפני חדירה על מנת להגיע לריגוש ועוררות מיניים מספקים.

פרופ' רפי חרות מומחה ברפואה שיקומית ומטפל מיני מוסמך

לפרופ' חרותי ניסיון קליני עשיר בשיקום מיני, כולל טיפול בהפרעות חשק, בעיות זקפה, שפיכה מהירה ומעוכבת, בעיות אורגזמה ועוד תוך הקפדה על חיסיון רפואי ושמירה על דיסקרטיות. ייעוץ של פרופ' חרותי מוכר על ידי הביטוחים המשלימים של כל קופות החולים.




#ציפרלקס


5,519 צפיות0 תגובות
bottom of page