top of page

אלכוהול ומיניות

אני בת 30 ונוטה להרגיש חרמנית כשאני שותה אלכוהול. רציתי לשאול מה גורם לכך מבחינה פיזיולוגית?

גילה

שלום לך גילה,

לצריכת אלכוהול מספר השפעות על ההתנהגות המינית, כאשר בעקרון יש איזון בין דיכוי פיזיולוגיה מינית, שמפחיתה פעילות מינית, לבין דיכוי של עכבות פסיכולוגיות, אשר מעצימה תשוקה למין (וגורמת לתחושת החרמנות שאת מתארת). אלכוהול הוא חומר מדכא ולאחר צריכתו הוא גורם למערכות הגוף להאט. לעתים קרובות, תחושות של שכרות קשורות להתרוממות רוח ואושר, אבל גם רגשות של כעס או דיכאון עשויים להתעורר ואיתם פגיעה בשיווי משקל, שיקול דעת ויכולת השיפוט. אחת מתופעות הלוואי המשמעותיות ביותר לטווח קצר הינה ירידה בעכבות, שעלולה להוביל לעלייה בהתנהגות מינית.

אצל נשים רבות, אלכוהול גורם לעליית החשק ולעוררות מינית למרות שהוא מפחית את הסימנים הפיסיולוגיים של עוררות. במחקרים הודגם כי צריכת אלכוהול חריפה נוטה לגרום לרמות מוגברות של טסטוסטרון ואסטרדיול (הורמוני מין). מכיוון שטסטוסטרון משפיע על ליבידו אצל נשים, התוצאה היא עניין מוגבר במין.

כמו כן, בגלל שלנשים יחסית אחוז גבוה יותר של שומן ופחות מים בגופן, אלכוהול יכול להשפיע מהר וחזק יותר. כך, לנשים לוקח זמן רב יותר לעכל ולעבד את האלכוהול, בשליש יותר לעומת גברים. כלומר, גבר ואישה ששתו כמות אלכוהול זהה והשתכרו יחדיו, הגבר יתפכח לאחר שלוש שעות בעוד האישה תישאר שעה נוספת בשיכרון חושים.


פרופ' רפי חרותי וגב' ליאורה רכס המומחים לטיפול מיני וזוגי
אלכוהול ומיניות

מבחינת ההתנהגות והמינית, אצל חלק מהנשים ניתן להבחין בקושי להגעה לאורגזמה וירידה בעוצמתה. חלק מדווחות על עוררות מינית גבוהה ותחושות מוגברות של הנאה בעת האורגזמה.

אצל גבר קל למדוד זמן עד האורגזמה כי השפיכה היא חזותית. עם זאת, במחקרים על האורגזמה הנשית תחת השפעת אלכוהול, הזמן לאורגזמה נמדד באמצעות מכשיר פוטו-פלטיסמוגרף אשר מודד נפח דם בנרתיק. מעבר לכך, אלכוהול משחק תפקיד גם מבחינה פסיכולוגית. נשים שיכורות דיווחו על הרגשה מוגברת של עוררות מינית, לעומת המצב לפני צריכת האלכוהול.

אפקט פסיכולוגי זה היה בניגוד להשפעות הפיזיולוגיות שנמדדו, אך הוא משקף את דיכוי העכבות. לעתים קרובות, אלכוהול יכול להשפיע על היכולת של האישה להרגיש יותר רגועה ובשל כך להיות מינית יותר, ואכן משמש נשים רבות ככלי אשר מאפשר להשתחרר ולהפחית עכבות.


אמנם שאלת על הנשים, אך אתייחס גם לגברים, שאצלם ההתנהגות המינית מושפעת באופן דרמטי על ידי אלכוהול. במחקרים הודגם שאלכוהול עשוי להפחית ייצור טסטוסטרון באשכים, בעיקר בשל השפעתו השלילית על פעילות הכבד (אשר חיונית לייצור תקין של טסטוסטרון באשכים). טסטוסטרון הינו הורמון המין הגברי העיקרי ותפקידו בגרימת חשק ועוררות גופנית אינו מוטל בספק, ועל כן לאלכוהול השפעה מזיקה על ביצועים מיניים של גברים, וכך במצב שכרות ניתן להגיע לפגיעה בעוררות מינית, אשר מתבטא בכשל זקפתי, קושי בשפיכה והשגת האורגזמה וירידה בעוצמתה.


ובסיפא אזכיר שמצב של שכרות קשור סטטיסטית להתנהגויות מיניות מסוכנות, כגון יחסי מין לא מוגנים, "דייט אונס" (כלומר דייט שסיומו טרגי למדי), הריונות לא רצויים ומחלות מין. לחיים, אבל בזהירות!


פרופ' רפי חרותי, מומחה ברפואה שיקומית ומטפל מיני מוסמך וגב' ליאורה רכס, עו"ס ומטפלת מינית מוסמכת.


אישי – המרכז לטיפול מיני, זוגי ופרטני, תל-אביב.

270 צפיות0 תגובות
bottom of page