top of page

גוף זר - טיפול בדימוי הגוף הגברי הוא חלק בלתי נפרד מתהליך השיקום | פרופ' רפי חירותי, מתארח בטור של מעיין קרת - מגזין הלוחם - העיקר הבריאות

עודכן: לפני יום 1

פרופ' רפי חרותי - שימש רופא בית הלוחם, תל אביב, במשך 15 שנה מתארח אצל מעיין קרת - מנהלת את מרכז - Changing Model לקידום דימוי גוף חיובי. מלמדת קורס יישומי על דימוי גוף לנשות ואנשי מקצוע באוניברסיטת תל אביב. בעברה דוגמנית בינלאומית, חוקרת את נושא היחסים המורכבים שלנו עם המראה החיצוני.


רפי ומעיין מדברים על הקשר בין תהליך השיקום לדימוי הגוף הגברי.


את העבודה על דימוי הגוף אפשר לקדם באמצעות הגמשה של תפיסות אסתטיות. באמצעות השאלה מה היא נראות טובה בעינינו. האם גוף ללא רגל הוא גוף טוב פחות?

דרור (שם בדוי) נפצע במלחמה. קטיעה מתחת לברך. הוא עבר תהליך שיקום ודי מהר למד ללכת עם פרוטזה. דרור חזר לחיות במלוא העוצמה. טורף את מה שהפסיד. מתעלם מהפציעה וממשיך. גם אם הרגל הכאיבה לו. הוא התעלם וגם הקצין את העשייה, שלא תפריע לו ההיא המעצבנת, הרגל. בשלב כלשהו כאבה הרגל בצורה קיצונית. דרור נאלץ להפסיק את כל פעילותו. ימים של שכיבה במיטה וכעס על עצמו הובילו לחוסר רצון לתקשר עם הסובבים אותו. גם עם המראה לא רצה לתקשר. התעלם מהגוף, כעס, חש בגידה ממנו. דרור נתקל בבעיה לא מטופלת עם דימוי הגוף שלו.


יפה ורע לו

גברים ודימוי הגוף שלהם הוא נושא חשוב ומוזנח. דימוי גוף הוא בין היתר האופן שבו האדם תופס וחווה את האסתטיקה ומידת המשיכה של גופו. הוא כולל תפיסות, מחשבות, רגשות ומשאלות לגבי הגוף. דימוי גוף יכול להיות חיובי או שלילי ולהשתנות ביחס לחלקי גוף או לתקופות בחיים. הוא קשור לתחושות מסוגלות ואמון שיש לנו בגוף, הערכת הגוף ועוד. אודות דימוי הגוף בקרב נשים נכתבו הררים, אצל גברים היחסים מורכבים לא פחות. יש בהם עמימות והסוואה ולעיתים אין לגברים מילים ומונחים מתאימים כדי לדון בנושא. בשנים האחרונות מתעוררת הבנה עד כמה דימוי גוף שלילי שגור גם בקרב גברים. זהו אחד הנושאים הגורמים לדכדוך עד דיכאון בכל הגילים. למרבה ההפתעה, דימוי גוף חיובי או שלילי אינו נמדד רק במראה חיצוני. אם מישהו נראה טוב לכאורה, הוא לא יחוש בהכרח בטוח לגבי המראה שלו.


גבריות במבחן

חשוב לדבר גוף במילים אחרות, לפתח ערך עצמי ומרחב פנימי, ביני לבין עצמי. גברים רבים מודדים את גבריותם באמצעות המראה החיצוני שלהם, אך בה בשעה אינם ממשיגים את הגבריות או מדברים עליה. בעקבות המלחמה, גברים רבים חווים שינויים חדים בגוף: צלקת, קטיעה, שיתוק, כוויה. אם אין כלים ומילים, אנו נותרים עם בושה, תסכול, כעס וגם כעס על הגוף, עצב, ייאוש. עבודה על דימוי גוף חיובי היא כלי חשוב שבאמצעותו אפשר להכיר אפשרויות אחרות של דיבור פנימי וליצור שינוי הדרגתי ביחסים בינינו לבין עצמנו. באמצעות דיבור אחר נוצר יחס אחר אל הגוף.


דימוי משוקם

תהליך השיקום מתמקד בהיבטים פיזיים של הגוף כמו שיפור ניידות, שיפור סיבולת ובניית גוף חזק. פעמים רבות אנו מזניחים את ההיבט הרגשי ואת דימוי הגוף, שהשתנה עד מאוד. את העבודה על דימוי

הגוף אפשר לקדם באמצעות הגמשה של תפיסות אסתטיות. באמצעות השאלה מה היא נראות טובה בעינינו. האם גוף ללא רגל הוא גוף טוב פחות? חיזוק הקשר עם הגוף אינו קשור רק בנראות. יש לעבוד עליו בשלב מוקדם ככל האפשר של תהליך השיקום ולהתייחס אליו לאורך כל הדרך. ממש כמו בהקשר למיניות, חשוב לשנות פוקוס ולהתייחס לשינוי כאפשרות של צמיחה בכל אזורי החיים. להפוך את החיסרון לכאורה ליתרון. הגוף, שהפך לשק חבטות, נהיה כלי של צמיחה.


לחזור ליהנות

בסדנאות ייחודיות בנושא דימוי גוף מתמקדים בשיח חיובי אודות הגוף. קבוצה טיפולית היא כוח מניע, מנרמל ומקליל. היא מאפשרת לדחוף קדימה בקצב שנבנה עם כולם, במידה נוחה וטובה לקבוצה וגם לכל פרט בתוכה. בטיפול אישי אפשר להתעמק יותר בשורש הבעיה. הדרך לשינוי עוברת בדיון אודות ביקורת חברתית, תפיסות מוטעות וסטריאוטיפים של גבריות.


דרור הגיע לקבוצה טיפולית וראה עיניים טובות מביטות בו. רק אז העז לפגוש עיניים טובות בתוך עצמו. הוא פגש את הכאב, אבל גם את הכוח של הגוף. השיתוף עורר מחשבות שלא היו לפני כן והכרות עצמית עם חלקי חיים חדשים. אט אט נפתח פתח, צמחה חיות ותנועה, וחזרו ההנאה מאוכל והנאה מהגוף. שנים מאוחר יותר למד דרור פסיכולוגיה שיקומית וכיום הוא עובד בתחום ומסייע לאחרים.


 

פרופ' רפי חרותי MD הוא רופא שיקומי, שייסד ומרכז את הקורס למטפלים מיניים, בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב. במהלך השנים הדריך וחינך מטפלים ומטפלות מיניים רבים בישראל ופרסם עשרות מחקרים בכתבי עת מובילים בעולם.


  • מידע נוסף על פרופ׳ רפי חרותי [כאן]

  • לינק ישיר לקריאת הטור הנ״ל במקור - פורמט פידיאף [כאן]

  • קובץ להורדת הכתבה הסרוקה:


38_Health _ רפי חרותי_ העיקר הבריאות_ הלוחם
.pdf
הורידו את PDF • 76KB

לוגו מרכז אישי
מרכז אישי - המרכז לטיפול מיני, זוגי, פרטני וסרוגייט


bottom of page