top of page

טיפול בהפרעות בתפקוד המיני אצל נשים

עודכן: 6 ביוני 2018

התפקוד המיני הוא אחד מהמערכים המורכבים ביותר שקיימים בגוף האנושי, אך למרות זאת בקרב גברים ניתן לטפל בו באופן שגרתי. אך מה קורה לנשים שמאבדות את החשק המיני וכיצד ניתן לסייע להן?


התפקוד המיני הינו אחד מהמערכים המורכבים בגוף האנושי, ומערב בתוכו מערכות גוף שונות. חלקים שונים במוח קולטים את הגירוי המיני על פי סוגו. כך מרכז הראיה קולט גירוי ויזואלי, קליפת המוח קולטת גירוי של מגע, איזור הריח פעיל אף הוא, ממש כמו החלק שאחראי על שמיעה. כמו כן, אזורים אחרים במוח הקשורים בפנטזיות, אף עשויים לגרום לעוררות מינית.






בעת הגירוי, רק אם הינו חזק דיו וחלקים אחרים במוח מסמנים שהעיתוי והסיטואציה מתאימים, הגירוי יוצא מהמוח דרך מערכת העצבים המרכזית וההיקפית אל איברי המין, שם הביטוי יהיה זקפה אצל גברים וסיכוך אצל נשים, כתוצאה מזרימת דם מוגברת אל כלי הדם באזור. לכל אלו מתווספת המערכת ההורמונאלית: אצל הגברים מדובר בעיקר בהורמון אחד - טסטוסטרון, שרמתו פחות או יותר קבועה - ואצל נשים מספר הורמונים: בעיקר אסטרוגן ופרוגסטרון, אשר רמתם משתנה בהתאם לימי המחזור ואף משתנה במהלך שעות היום.

מכאן שמערכות רבות משתתפות בתגובה זו, ועל כן המחקר סביב נושא החשק המיני הינו מורכב ואיטי. המערכת הגברית, לעומת זאת, פשוטה יחסית לזו הנשית, כי לכל האמור מתווספת מורכבות רגשית שבולטת יותר אצל נשים. כל אלו תורמות לכך שהמחקר בנושא חשק מיני בקרב נשים, אשר תופס תאוצה בשני העשורים האחרונים, איטי יותר ומורכב יותר, יחסית לזה של הגברים.


ממה נובעות הבעיות השכיחות שמביאות לחוסר חשק מיני אצל נשים?


החשק המיני הנשי מורכב מפעילות כימית-הורמונלית ורגשית, ולכן מגוון הבעיות נובע מגורמים אשר משפיעים על מרכיבים אלו. הסיבות הנפוצות ביותר לבעיות אינן רפואיות, ונובעות ממצבים יומיומיים כגון: עייפות, שחיקה, עומס, מצב רוח ירוד, דכדוך ועד דיכאון, דימוי עצמי ונשי ירוד (השמנה, למשל, עשויה להוריד חשק מיני), וכן איכות הקשר הזוגי. עם זאת, ישנן סיבות הקשורות בהורמונים, כגון: גלולות, מחזור חודשי, הריון, לידה, תרופות, וכן הפרעות הורמונאליות אחרות - למשל, בעיות בבלוטת התריס - שעלולות לגרום להפרעה ולירידה בחשק המיני.

האם כיום ישנן תרופות שמטפלות בהפרעות התפקוד והחשק המיני הנשי?


אם נמצא בבירור שקיים חוסר איזון הורמונלי אצל מטופלת זו או אחרת, אזי טיפול מכוון בהחלט עשוי לשפר את המצב. עם זאת, אין תרופה דוגמת "חשקומיצין" לשיפור החשק, כאשר לא נמצאה סיבה רפואית לתת אותה. בעבר, היה ניסיון עם תרופה בשם וולבוטרין (אשר משמשת גם להפסקת עישון), אך תוצאותיה אינן חד-משמעיות.

האם יש סיכוי שנראה בקרוב ויאגרה ורודה?


תרופה אחרת בשם פלינבסרין נמצאת כיום בשלב הניסוי הקליני, אך גם סביבה אין עדיין תוצאות חד-משמעיות, וכן טרם ניתן האישור להשתמש בה - זאת בשל מורכבותו ואיטיותו של המחקר סביב החשק המיני הנשי. יש לציין שעם כניסת הויאגרה לשוק, נעשה ניסיון לבדוק את השפעתה בקרב נשים, ולא נצפה שום שינוי בינה לבין תרופת פלסבו (תרופת דמה).

האם ישנה סכנה רפואית לגברים בעקבות שימוש בתרופות המטפלות בהפרעות בחשק המיני?


בקרב גברים כל העסק פשוט הרבה יותר. רמת הטסטוסטרון - הורמון המין הגברי, יורדת עם הגיל, וכאשר היא חוצה סף מסוים, הביטוי יהיה ירידה בחשק מיני, ירידה בחיות, מצב אנרגטי ירוד, פגיעה בבניית עצם ועוד. מצב זה הינו קל לאבחן בבדיקת דם פשוטה, וכן הטיפול שנדרש לו הוא להוסיף טסטוסטרון ממקור חיצוני (כגון, ג'ל טסטומקס או זריקות נבידו).

כמובן שעניין זה מחייב מרשם רפואי ומעקב אחר סמני מעבדה שונים, וכן אחרי מצב הערמונית של המטופל. עם זאת, גברים רבים סובלים מרמת חשק ירודה, למרות רמות טסטוסטרון מצוינות, שנובעת ממקור רגשי אשר מחייב התייחסות במסגרת טיפול סקסולוגי, וזאת על ידי מטפל מיני מוסמך.

לגבי תרופות לשיפור הזקפה, הרשימה מתארכת וכוללת היום תרופות כגון ויאגרה, סיאליס, לויטרה וחלוצת הגנריקה - תרים. מדובר בתרופות מרשם. ברוב המקרים תרופות אלו בטוחות לחלוטין. כולן שייכות לאותה קבוצת תרופות וניסיון השימוש בהם הוא רב - מאז שנות התשעים של המאה הקודמת.

תרופות אלו עלולות לסכן את המטופל רק כאשר יש להן התוויות-נגד, או כאשר רוכשים זיופים שלהן דרך האינטרנט, אשר לא ברור מה הם מכילים. בשנה האחרונה המחירים של תרופות אלו ירדו בכ- 60% (עקב כניסת הגנריקה לשוק), מה שמייתר לחלוטין רכישות דרך זייפנים.



פרופ' רפי חרות מומחה ברפואה שיקומית ומטפל מיני מוסמך

לפרופ' חרותי ניסיון קליני עשיר בשיקום מיני, כולל טיפול בהפרעות חשק, בעיות זקפה, שפיכה מהירה ומעוכבת, בעיות אורגזמה ועוד תוך הקפדה על חיסיון רפואי ושמירה על דיסקרטיות. ייעוץ של פרופ' חרותי מוכר על ידי הביטוחים המשלימים של כל קופות החולים.



117 צפיות0 תגובות
bottom of page