top of page

מה זה א-מיניות או א-סקסואליות? מה זה אומר שאדם הוא א-מיני?

עודכן: 26 באפר׳ 2018

עשר שאלות ותשובות בנושא א-מיניות.


1.מה זה א-מיניות או א-סקסואליות? מה זה אומר שאדם הוא א-מיני?

מדובר במגוון של מצבים בהם לאדם אין עניין במין, אם כי עדיין אין הסכמה לגבי הגדרה חד משמעית. יש הרואים בכך מצב של חוסר נטייה מינית, כמו שיש הטרוסקסואליות והומוסקסואליות. יש ביטויים רבים של התופעה, כאשר מצד אחד יש את אלו שהם חסרי חשק לחלוטין, וכך אין להם פנטזיות מיניות והם אינם מאוננים בעוד אצל אחרים יהיו פנטזיות, אוננות, אך העדר משיכה מינית ובשל כך חוסר רצון לקיים יחסי מין. לא מדובר באנשים בעלי חשק מיני תקין, אשר באופן מודע מתנזרים. לא-מיניים אין בעיה ביכולת, הם פשוט לא רוצים לחוות מגע מיני ועובדה זו אינה כרוכה במצוקה.

2. מה היקף התופעה?

התופעה תוארה לראשונה במחקרו של אלפרד קינסי לפני כ- 50 שנים, במסגרתו הוא דירג לראשונה רמת מיניות של בני אדם בהתאם לנטייתם המינית. הוא מצא שהיו כאלו ללא קשרים או תגובות מיניות, אותם הוא כינה קבוצת X והם כללו כ- 1.5% מבין הזכרים הבוגרים. בבדיקה נוספת שהוא ערך לאחר מספר שנים הוא תיאר זאת בקרב 3-4% מגברים לא נשואים ו- 14-19% מנשים לא נשואות. מאז מחקריו של קינסי נצטבר מידע רב נוסף לגבי היקף התופעה, וכך במחקר רחב היקף שנערך בבריטניה באמצע שנות התשעים כ- 1.05% מהמשיבים ענו שמעולם לא הרגישו משיכה מינית כלפי אדם אחר.

3. האם היא אופיינית יותר לנשים או לגברים?

לפי מחקרו של קינסי וכנראה גם לפי ממצאים בשנים שחלפו מאז, יותר נשים מגדירות את עצמן א-מיניות.

4. לאיזו קבוצת גיל היא יותר אופיינית?

זה כמו לשאול לאיזו קבוצת גיל הומוסקסואליות אופיינית יותר... אין קבוצת גיל אופיינית וקרוב לודאי כאשר אדם מגבש את הזהות המינית שלו היא ממשיכה ללוות אותו בהמשך חייו. יש כאלו שיצרו קשרים ואפילו יתחתנו, אך לא בשל משיכה מינית או רצון בקשר רומנטית, אלא בשל מוסכמות חברתיות מקובלות, וכך קינסי תיאר במחקרו 1-2% א-מיניים בקרב גברים שהיו נשואים בעבר ו- 1-3% בקרב נשים שהיו נשואות.

5. האם א מיניות היא מצב זמני או צמית? או שמא מדובר בנטייה שקיימת תמיד אך ביטוייה ועוצמתה משתנים? בהתאם למה?

כמו בנושא ההגדרה גם נקודה זו הייתה שנויה במחלוקת, כאשר יש כאלו שטענו שמדובר בתופעה חולפת. היום מקובל לחשוב שמדובר בנטייה מינית קבועה, שקיימת בקרב אחוז מסוים של אנשים ואשר אינה משתנה עם הזמן או עקב חוויות מיניות, ממש כמו הומוסקסואליות או הטרוסקסואליות.

6. מהם הגורמים לא-מיניות?

נושא זה אף הוא שנוי במחלוקת, כאשר בין ייתכן מקור סביבתי, מולד או פיזיולוגי. הדעה הרווחת היא שמדובר בנטייה מולדת, אך אין לכך הוכחות חד משמעיות.

7. מהם המאפיינים של א-מיניות?

ייתכנו מאפיינים שונים כפי שתיארתי בהגדרה וכמו שההגדרה אינה חד-משמעית, כך גם מגוון המאפיינים, כגון, כאלו שאינם חווים משיכה מינית כלל; כאלו ללא דחף מיני,;כאלו שאינם מדרגים מיניות במקום גבוה בסדר עדיפויות ו-"אינם מבינים" מדוע כולם מתלהבים מסקס ומהעיסוק סביב נושא זה; כאלו שכן חווים דחף מיני, אך לא ברמה שתגרום להם לממש זאת.

8. מתי ברור שי בעיה וצריך לפנות לעזרה? למי לפנות?

יש בעיה כאשר זה גורם מצוקה נפשית ואז מומלץ על סיוע במסגרת טיפול מיני אצל מטפל/ת בעל רקע מתחום הבריאות הנפשית. המצוקה בדרך כלל אינה נובעת מכך שהאדם אינו בעל חשק מיני, אלא מהרגשתו חריג לעומת הנורמה התרבותית והסביבה בה הוא חי.

9. האם אפשר לקיים קשר רומנטי עם בן זוג א-מיני?

ודאי. א-מיניים אינם חושקים במין, אך זה לא אומר שאין להם רגשות. כמו ילדים. חלקם זקוקים לחברות וזוגיות ועל כן ירצו זוגיות רגשית (ולא מינית). רומנטיקה אינה מהווה מבחינתם מבוא לסקס. חלקם חווים משיכה פיזית, אך ללא רצון לקיים מגע מיני. וכך – בעידן האינטרנט קל למצוא בני זוג מתאימים, לדוגמא בפורום א-מיניים של תפוז.

10. האם יש טיפולים לבעיה?

תשובה בשאלה 8. א-מיניות אינה מוגדרת כבעיה או הפרעה, אלא כנטייה כמו הומוסקסואליות. אל מרפאתי מגיעים בעיקר אלו שחשים מצוקה בשל תחושת החריגות לעומת הנורמה החברתית הרווחת סביבם. כיום מספר הפונים פוחת עקב קבלת מידע והסתייעות בפורומים באינטרנט.


פרופ' רפי חרותי



3,262 צפיותתגובה 1
bottom of page